Saint-Martin

Idag var första dagen i skolan. Min skola, eller lycée som det heter på franska, heter Saint-Martin. Det är en lagom stor skola som ligger i Angers centrum. Idag var det bara uppropp. Det gick bra att säga ja när läraren roppa mitt namn. Men var lite jobbigt när jag skulle förklara att jag var en svensk utbytesstudent och när det var något konstigt med mina kurser (fattar fortfarande inte vad det var). Jag går terminalé ES (économi et social) Terminalé är sista året vilket betyder att det blir mycket plugg. Men eftersom man börjar skolan ett år tidigare i Frankrike än i Sverige så är mina 36 klasskompisar lika gammla som mig. 
 
Innan vi börja idag så träffa jag två tjejer på skolgården som gick i min klass. Dom presenterade mig för en massa människor som jag inte minns namnet på. Nu har jag lite kramp i kindrna efter alla kindpussar. Under upproppet så hjälpte dom mig lite och förklade vad läraren sa då och då. Alla pratar så fortatt det är svårt att förstå det lilla jag skulle kunna fatta annars. Men jag tror att det är en bra skola och att eleverna är snälla!


Min skola ligger på en innergård brevid en bio. Det är verkigen mitt i centrum vilket verkligen är kul! 
 
Jag åt ensam i bamba för mina klasskompisar skulle inte äta där. Matsalen är nästan det som är mest annorlunda jämfört med Sverige. Man får två "förrätter", ett huvudmål, som man kan välja mellan vad man vill ha, och två efträtter. Men det är inte alltid jättegott även om det låter lyxigt. 
 
Fattar inte hur jag ska orka bära runt på alla böcker hela tiden, idag fick jag typ inga av mina böcker och tycker redan att det är jobbigt!
 
Efter skolan var jag sjukt trött. Jag skulle kunna sova bara jag la mig ner. Men jag var bara hemma i 40 minuter för sen skulle jag och Octavie springa med hennes och mins rodd klubb (berättar mer om det en annan dag). 
 
Kommer träna mycket i år och tror att det kommer bli jätte kul! Alla på roddklubben är sjukt snälla och roliga desutom. Det är roligt att vara syselsat hela tiden plus att jag blir så sjukt trött av allt så jag sover bra på nätterna. 
 
-

Kommentarer
Postat av: julismuris

Åh, Mila vad du är grymt modig och duktig! Att du bara gör allt med inställningen att det är kul fast du samtidigt tycker det är svårt! DU ÄR BÄST!!! love u most, puss din gamla mamma

2012-09-04 @ 21:52:08
Postat av: Martin Sandklef

Skolbyggnaden ser så himla fin ut och att det ligger centralt äger ju. Förresten... Går det spårvagnar i Angers? Ser ut som spår framför Biografen.

Svar: skolyggnaden är dock inanför det du ser på bilden. Men den är fin. Japp, dom har en linje som går genom hela stan, allt jag behöver typ!!
delacarte.blogg.se

2012-09-04 @ 22:18:28
Postat av: Martin Sandklef

... Och hur gick löprundan?

Svar: äää, bra ibörjan, men var typ sist i slutet. Men styrketräningen efter gick bättre, hehehe
delacarte.blogg.se

2012-09-04 @ 22:23:30
Postat av: DUS-Sofia

Fantastiskt! Jag ska följa din blogg medan du är borta =)

2012-09-04 @ 22:47:04
Postat av: julismuris

Vilken lyx du har. Puss & kram Märta

2012-09-07 @ 19:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0