L'école

Igår var jag och köpte en hög med saker till skolan. I Frankrike är saker inte lika lätt som i Sverige. Du behöver en hög med olika pennor, anteckningsblock och pärmar. Du måste anteckna allt läraren säger och du måste vara tys och sitta fint. För mig som verken fattar eller van vid detta är det piss. Men min klass är fin så det funkar. 
 
20 € fattigare. Skolan sliter på en på alla sett...
 
Mitt schema, jag har bara alla markerade lektioner. Så är ett ganska bra schema. 

 
Dessa är kursena jag har:
 
Filosofi, Madame Adam
Är nog det jobbigaste för stunden. Jag fattar nada. Men Madame Adam (som även är våran klassföreståndare) är snäll. Dessutom pratar hon inte så fort...! Hon vet mycket väl att jag inte fattar. Så hon säger inte så mycket när jag sitter och bygger ton med mina pennor. 

Matte, Madame Giller
Madame Giller är så himla snäll, och liten! När hon står brevid en när man sitter ner är hon bara lite längre än en. Eftersom jag läser matte för årskurs tre ekonomi så fattar jag verkligen inget. Men madame Giller vet det så jag behöver inte jobba. Sitter och läser eller pluggar på nått annat ämne. Så ganska skönt med en paus.
 
Samhäll, Natuvetenskap och politik, Monsieur Renaud Vary
Konstig blandnig av ämnen... Men jag fattar lite. Många ord är samma som i svenska eller engelskan så jag försöker hänga med lite. Men blir för mycket tillslut. 
 
Ekonomi, Monsieur Frikche
En sträng man i sina bästa dar. Känns som jag redan kan sakerna dom pratar om, eller det jag förstår i alla fall.  Men är inte direkt det jag är intreserad vad. Idag satt jag och löste sudoku, det var ju betydligt roligare.
 
Histoia och Geografi, Monsieu Philippe
Gud vad han inte tycker om mig, och jag som faktist försöker anstränga mig efter som jag tycker det är intresant. Men han fattar inte att jag inte fattar verkar det som. Men det är intresant och jag längtar tills jag kan förstå mer.
 
Sport, Monsieur Demene
Sport är nice och monsieur Demene är snäll. Dock är vi ute fram till november, och jag bor inte direkt i sydfrankrike...
 
Engelska, Madame Place
Tror jag hon heter iallafall... Så skönt med en paus från all franska och prata engelska! Det är löjligt enkels och skulle faktist säga att jag är bättre än madame Place. Men som sakt är jag ju i Frankrike. Men madame Place är snäll och vet att jag är här för att lära mig franska. Så jag får lite speciella uppgifter, eller ska göra alla uppgifter lite annorlunda, så jag utvecklar min franska fortare. 
 
Klassråd, Madame Adam
Alla pratar. Jag stirrar ut i luften
 
Bild, Monsieur Robinet
En liten mysig grupp. Skönt att göra nått praktist. Dock är (nästan) alla sjukt mycket bättre än mig. Oestetisk som jag är. Men ska göra et foto projekt så det blir bra! Monsieur Robinet är snäll, men lite petig. Är lite rädd...
 
Läxhjälp
Eller nått. Man har ett ämne i tre veckor, sen byter man. Man är i små grupper med en lärare så blir extra hjälp, vilket lilla jag behöver.
 
Min matteläxa, som jag som tur är inte behöver göra. Jag fattar inget!!!
 
Ajust det ja, idag ringde en killes telefon under ekonomi lektionen. Läraren tog den vilket var normalt ju. Men efter fick han inte tillbaka den. Dettta var alltså sista lektionen på dagen. Jag fick förklarat at mobiler inte är tilllåtna under lektions tid (som jag vet) och därför gör dom så. Frankrike är sjukt!
 
-
 

Kommentarer
Postat av: julismuris

Oj, oj, du har att göra! Tycker ändå du berättar med glädje och att du verkar tycka det är kul!!
Puss

Svar: Det är kul, men det är mycket!pussis
delacarte.blogg.se

2012-09-13 @ 20:16:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0