Vacances

Igår kom jag hem från en underbar start på vårt två veckor långa lov. I fredags efter skolan så åkte min familj, Alice familj och en kompis till min familj, till Millau. Det är en liten stad som ligger i södra Frankrike (Midi-Pyrénées), cirka sex och en halv timmars biltur från Angers. Vi bode i en liten by, Peyre, 5 km utanför Millau, det finast byn jag någonsin har sett typ.
 
 
 
 
Anledningen till att vi åkte till Millau, som för övrigt inte är en jätte livad stad, var för att vi skulle vara med i springa ett lopp i bergen. Jag har typ varit nervös inför detta sedan jag fick reda på att jag skulle göra det, i juni eller nått. Ialla fall, jag Alice och Octavie skulle springa den kortaste sträckan, 9 km. 9 km är ju inte jättelångt, men tänk då att det är 9 km upp och ner för et berg! Herregud. Iallafall, lördagen var jättekall och jag ville så gärna bara ligga i min säng och göra inget. Men när klockan var 14h15, en timme innan vi skulle springa, och vi gick runt i soppsäckar för att inte dö av kyla, så var jag ganska redo. Jag önskar jag kunde säga att jag studsade fram det 9km, men nej. Det var verkligen jobbigt och jag måde så illa och vill bara sluta. Men utsikten var iallafall fin. Men efter 56 minuter var jag klar (en stund efter Alice och Octavie) och jag är sjukt nöjd!! Så nöjd att jag är hemma och inte ligger död i nått dike i Millau, så nöjd att jag inte fick en katastrofal tid, så nöjd!
 
På söndag efter den goda frukosten och efter att vi hade kollat på Viaduc de Millau så åkte männen hem och vi tjejer till Lot där Estelles föräldrar bor.
 
 
Fast innan gjorde vi ett stop och kolla på ostarna i Roquefort. Intressant intressant. Lot ligger nor om Millau och egentligen inte så jättelångt. Men GPS:n Sebastian föreslog den dumaste vägen någonsin. Det var väldigt vacker, som en sagoskog. Med snö, ja det har snöat i Frankrike, inte så mycket, men det låg snö på åkrarna längs vägen. Men 3h kringelikrok vägar är inte det mest praktiska. Men tillslut kom vi fram til huset, som ligger lite utanför Bretenoux.
 
På måndagen efter att jag, Nan och Estelle hade varit och handlat så åkte vi till Rocamadour. 
 
Fast först åkte vi och kolla på ett slott där nån uppenbarligen bodde.
 
 
 
Tog en liten promenad innan vi gick upp i byn. 
 
 
 
 
Egentligen skulle vi stanna i Lot tills idag, men eftersom det var lite hinder så fick vi åka hem igår efter lunch, synd. 
 
 
Även om jag har haft en bra liten semester med fina landskap, häliga människor, god mat, härliga utflyckter så var det verkligen skönt att sova i sin egen säng igår! 
 
-

Kommentarer
Postat av: Julismuris

Du är snabbare än jag!!! Verkar varit underbart och fint, vill vara med dig, kram o love

Svar: Men tveeeek mamma, tveeek. Puss och Kärlek
delacarte.blogg.se

2012-11-01 @ 21:53:29
Postat av: Anonym

Jädrar va GRYMT!!! Nu har jag åkt runt på vägarna i Peyreleau och Le Rozier med Google Maps... DET ÄR JU SÅNT HÄR JAG ÄLSKAR ÖVER ALLT ANNAT PÅ JORDEN!!! Jag är så glad att du får uppleva det här Emilia. Så jädra glad! Synd bara att du fick jogga bort en dag istället för att dricka kaffe på brasseriet ;-)

2012-11-06 @ 22:18:10
Postat av: Ton Père.

Det var pappa Martin som skrev den föregående kommentaren förresten :-/

2012-11-06 @ 22:21:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0