Comme un dimanche devrait être

Igår hade jag inget prov. Dom andra hade matteprov och jag som inte är tillräkligt klok för det slapp det. Sovmorgon. Var i stället på markanden på Place Lafayette, som jag var för några veckor sedan. Vi köpte jättegod Kinamat som vi åt till lunch sen. GottGott. 
 
Det var ingen rodd häller igår. Istället hjälpte vi till med en tävling som var. Det var för étudiants som fick ställa upp med sitt lag i de olika grenarna. Ingen av dessa massa människor hade rott innan så vi fick hjälpa till lite här och där. Efter att vi hade hjälpt till så var vi i en sal och tränade lite. Var inte jättekul kanske. Ska inte gå inte på detaljer, men som vanligt var det ändå kul att träffa några av människorna. 
 
Efter duchade jag snabbt som blixten, eller snabbare, snabb som jag är. Sen åkte jag och mina föräldrar till Marine i min klass. Jag ska nämligen åkta till Marines sommarstuga (som vi säger på svenska) i Normandie med hennes mamma, mammans man och sex av tjejerna jag umgås med i skolan. KulKul!! Så vi var där och planera lite. Plus att jag fick massa skvaller av tjejerna från skolan, hehe.
 
Vi var hemma igen vid halv tio kanske och då var alla Matthieu vänner där för att fira hans födelsedag. Jag som bara hade ätit lite tilltugg sen 12 var sjuk redo för mat. Men fick dricka drink och trycka i mig lite nachos tills halv tolv när vi tillslut åt. Vi åt säkert till kl 01.00. Pratade och skrattade massa. Senare när Anne-Françoise och Dominique gick så sjöng vi (dom) karaoke och skratta massa mer. Även om dessa 14 män och kvinnor var cirkus 26 år och prata franska så hade jag ändå väldigt kul. Gick inte och la mig fören säkert 03.00. 
 
Lite segt dock eftersom jag var tvungen att gå upp kl 08 imorse. Jag, Anne-Françoise, Dominique och Estelle (Alices mamma) var på en promenad på en liten ö en halvtimme från Angers. Man betalade en liten slant och så gick pengarna till barn med malaria i Mali. Emilia kör fult ut med välgörenhet!
Förutom att det var trevligt att promenera (med mina Easy Tones) och prata så var ön väldigt vacker. 
 
 

 
Vi gick en runda på 8 km i det fina vädret. 
 
Dominique plockade lite valnötter på vägen med
 
Denna pyttelilla ö innehöll fler kyror vad jag kunde hålla räkningen på. Och ett jättefint utekappel med stora Jesus statyer på taket.
 
Den lilla ön har två floder runt sig och på vintern stiger vattnet upp i byn. Så här och där var det markeringar på hus eller stolpar på hur högt vattnet stigit vissa år. Sjukt! 
 
Resten av dagen har jag umgåtts med Matthieus kompisar, spelat vollyboll i regnet, ätit, pluggat, sett på tv, kollat på Pluras kök och tagit det lugnt hemma. Som en söndag ska vara
 
-

Kommentarer
Postat av: Mona Johansson

Alltid lika trevligt att läsa din blogg.
Saknar dig här hemma.

Puss och kram

2012-10-22 @ 12:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0