Normandie

Min andra vecka av lovet var jag i Normandie med mina tjejkompisar, Marine, Garance, Maud, Claire, Montaine, Noémie, Héloïse och Ebba. Marines halvpappas föräldrar har ett hus lite utanför staden Carolles, som ligger mellan Granville och Mont-Sain-Michel. Vi nio tjejer hade ett litet, eller mindre, på samma tomt som det stora huset, där Marines familj bodde under helgen. Redan söndag kväll var det kaos i vårt hus, det var grejer över allt och alla skrek. Men som ni kanske fattat så tog vi oss igenom en hel vecka ensama i ett hus, utan att riva det. Okej, vi fick lite hjälp när det blev stop i toaletten, och när vi inte orka köpa bröd på mornarna (varje morgon). 
 
På söndagen var jag, Ebba och hennes värdpappa (alltså Marines halvpappa) och kolla på solnedgången innan dom andra tjejerna kom med Marines mamma. Sen när tjejerna kom åt vi alla i det stora huset, planerade maten för veckan och chilla i vårt hus.
 
 
På måndagen gick vi till stranden efter lunchen. Carolles strand är verkligen mega fin. Vi promenera lite och prata tills vi inte orkade kylan mer. Sen gick vi tillbaka hem, drack varm choklad och stanna inne i det kalla stenhuset. På kvällen åt vi middag och såg film, "Gainsbourg, Vie héroïque" (uper bra!!), och hade kul
 
Herregud, jag vet att jag hoppar fult, men hur som.
 
Marine och Claire
 
Gabrielle var inte med, saknad.
 
 
Min sandfobi dödade mig nästan
 
Montaine
Maud
 
På tisdagen bösökte vi Mont Saint Michel, endra gången för mig detta året. Men denna gången var vi lite mer avancerade. För er som inte vet så ligger Saint Mont Michel belägen så när det är högvatten så är det omringat av vatten (inte nu för att några nutshead har byggt en väg där vattnet inte kan passera, ingen som verka vara så smart där). Men när det är lågvatten så är vattnet låååångt borta. Hur som, man kan för en liten sant få en guidad tur runt Mont Saint Michel när det är ebb. Alltså denna lilla guidade tur på tre och en halv timmar var lite väl lång, till och med för dom som fatta allt. Men vi hade kul iallafall, även om guiden antagligen inte tyckte vi var så roliga. 
 
Mont Saint Michel
 
Guiden på havet.
 
 
Eftersom det är kvicksand som man promenerar på så är det bara att välja, sand och smuts på byxorna, eller shorts. Som sagt har jag en svag sandfobi.... Donc shorts. 
 
Noémie
 
Garance i kvicksanden
 
 
Héloïse et Maud
 
 
 
Garance
 
Héloïse, Noémie, Marine et Maud
 
Guiden som förklarar tidsvatten....
 
Efter 3 och en halv timmar var vi genomfrysta. Vi åkte hem i mörkret och åt middag i det stora huset med alla. Verkligen skönt att slippa diska! På kvällen spela vi spel och skratta så vi ramla av stolarna. Men jag somna när vi såg på American Pie, sov gott hela natten sen.
 
På onsdagen besökte vi Granville och Christian Dior museumet. Museumet är i huset där han spenderade sina sommrar som liten. Jag tror att hans familj var ganska rik... 
 
 
Vi
 
Finaste bilden på Claire
 
Dessutom var det en jättefin trädgård också
 
Precis vid det kalla Atlanthavet.
 
 
 
Sen gick vi och fika och åt churros i Granville.
 
Torsdagen vila vi hemma, såg Mulan och städa. På fredagen städa vi det sista och åkte hem. Även om veckan har varit underbar var det ganska skönt att lägga sig i sin egen säng vid tio tiden, slippa laga mat, diska, ha träningsverk i magen av allt skratt, ha huvudverk av alla som skriker i mun på varandra och slippa toka upp chokladyoghurt fläckar på golvet. Men det var verkligen en bra vecka, tack vare mina bästaste kompisar här, tack. Men en vecka, det var perfekt!
 
-
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0