Noël

Jag älskar jul, och fira jul på riktigt i ett annat land är verkligen en dröm som uppfylls! Hur bäst den svenska julen än är så är jag så glad att få fira en fransk jul. Idag, 4 decemer (en månad till min 18 års dag), så har jag julshoppat lite. Det är inte lätt när man har två familjer att köpa julklappar till, speciellt inte när en familj är flera mil från här. Nej det är verkligen inte lätt, julstressen! 
 
Hur som. Här, som i resten är värden utom i Sverige, firas julen främst den 25 december. Men även kväller den 24. Hur grymt är inte det, extra lång jul! Vi har redan börjat prata massa här om jul. Vad vi ska äta, vart vi ska vara och med vilka. Jag tror det blir nått sånthär. Vi är här hemma i Angers den 24 och 25. Firar jul hemma, äter middag med morföräldrarna och byter julklappar. Jag har lovat att göra nån svensk jul sak, ätbar. Nån som har nån ide? Sedan, den 26 eller nått, åker vi till Paris. Min mammas två bröder bor där och vi ska bo i den enas lägenhet. Hur underbart är inte det. Paris över jul! Jag pepar så sjukt! Lyssnar på julmusik, äter apelsin, dricker varm choklad och kan nästan inte hålla mig. Vill att det ska bli jul nununu!! 
 
Men det är ett litet problem angående jul dock....I söndags lura min pappa och Octavie mig att jultomten finns. Jag vet att det inte finns nån jultomte, men jag blev lite osäker. Kanske alla tror att han finns här. Ja, jag är lättlurad. Men för att vara säker var jag tvungen att fråga Jean-Baptiste, jag är ju inte franska, så jag kan ju inte veta. Nu tror han dock att jag är dum i huvudet. Frågade även Quentin, har var även han ganska säker på att jultomten inte finns. Men min familj försöker fortfarande övertala mig att han finns, även efter att jag förklarat att han inte finns och att jag har frågat. Fan, vet inte vad jag ska ta mig till, för hemskt nog så finns inte jultomten! 
 
Idag var jag lite snabbt på den årliga julmarkanaden i Angers centrum, tänkte ta lite kort. Men det börja hagla så jag åkte hem istället. Ska försöka imon, för det är verkligen så fint! 
 
Föra söndagen, eller söndagen innan det var vi på julmarknaden i Chateau Brissac, lite utanför Angers
 
I detta lilla slott bor det även en familj, lyckliga och fina
 
 
 
Ett litet sorgligt smakrov på julmarknaden.
 
Denna veckan så började den andra trimestre här. Det innnebär även att det var slut med orgienteringen och vi har nu gymnastik. I TRE månader. Jag klarar klappt tre miuter utan att få ett nervöst sammanbrott. Och jag vet inte riktigt vad det är med Frankrike, men har kan 88% av klassen, minst, göra volter, hjula, stå på händer och Gud vet vad. Jag kan knappt föra en kullebytta. Det var rentutsagt hemskt. Speciellt eftersom jag är rädd och inte vågar gå fullt ut när jag väl ska försöka, och därför failar med allt! Mitt hjärta gick i trehundra och jag var verkligen rädd. Det är ju bara sjukt med gymnasik. Skönt att Garance är lika dålig som mig iallafall, det är hon och jag. SÅ skönt att min klass är så snäll och hjälper mig att inte dö när jag ska stå på händer mot en vägg, göra bakotkullebytta och vanlig kullebytta nerför en jävla kuddesak och annat fail. Så snällt, alla står i en ring och kollar på Emilia som inte kan nått! Yippie, tre månader av misslyckande, här kommer jag!  
 
-

Kommentarer
Postat av: Johan Löfqvist

Fan vilken kul post. Skrattade högt. Och du, jultomten finns och är från Skåne. Det är sant. Kram Johan

2012-12-06 @ 20:34:59
Postat av: Anonym

Vad bra du skriver Emilia, jättekul att läsa om vad du gör.
Paris över jul! Låter underbart. Nu ska Johan o jag ära franska valnötter o tänka på dig.
Kram Ina

Svar: Ja, jag tror det blir awsome!ÅÅ vad myss!!
KramKram
delacarte.blogg.se

2012-12-09 @ 10:53:15
Postat av: Ton Papa

Du MÅSTE ju göra en Janssons Frestelse. Kan tänka mig att den går hem rejält hos familjen.

2012-12-17 @ 10:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0